Artikkelen som følger under blei laget i løpet av prosessen med arbeidsplassens nye Innsamlingspolitikk; et arbeid som ble avsluttet en gang på nyåret i 2011. Samme sted publiserte et hefte med tittel Ein Dal - To museum. Artikkelen var del to av det heftet og publikasjonen er ennå tilgjengelig fra Norsk Industriarbeidermuseum. Heftet handlet om Vestfjorddalens to museum. Det eldre (Rjukan- og) Tinn museum og "nykomlingen" som ble etablert på Vemork på 80-tallet. Kollega Ragnar Dybdal skrev del en av heftet.
Under tittelen Klipt og limt kommer ting jeg har publisert før, vanligvis på papir. Opphavsmannen hevder sin rett til eget åndsverk.
Industriarbeidermuseets samlinger,
1983 – 2010
Industriarbeidermuseets gjenstandssamlingers historie
begynner i 1983 og har dermed en alder i slutten av tjueåra. I denne artikkelen
beskrives idegrunnlaget for museet før det gis en vurdering av hvordan man
praktisk, først og fremst gjennom kontakten med giverne og registrering av
objektene, har løst innsamlingsarbeidet.
Hovedfunnet er at de beste delene av museets
gjenstandssamlinger er preget av en spesiell samler, Margreta Eikanger, samt av
noen arbeidsplasser på Hydro Rjukan fabrikker.
Et
museum for Industriarbeiderkultur?
I en lokalhistorie publisert i år 2000, sytten år
etter at Industriarbeidermuseet ble stiftet, konkluderte forfatteren kapitlet
om Arbeiderkultur slik:
”… arbeiderbevegelse(n)…
har satt spor etter seg. Den fortjente et minnesmerke
knyttet til
industrireisning, arbeidsliv og samfunnsliv, sitt virke som kulturbærer i
vid forstand.
Det er utgangspunktet for Norsk Industriarbeidermuseum.”[1]
Helge
Dahls historieskriving fulgte i stor grad Partilinja. Hans analyse av
arbeiderkulturens posisjon og selvsagte krav om monument var en hyllest til
arbeiderbevegelsen som han kjente godt fra innsiden. Personene som kjempet
igjennom etableringa av museet, hadde et et nettverk med solide kontakter i
fagbevegelsen og Arbeiderpartiet. Helge Dahls vurdering av arbeiderkulturens
misjon og beskrivelsen av museets utvikling i perioden etter 1983 er befriende
ubeskjeden.[2]
Den
offisielle forhistorien til museet, ennå vedtektfestet, begynner med 1978-utgaven
av Industriarbeiderdagene. Rjukan og Arbeiderforeninga var vertskap. Arrangert
av Norsk Kjemisk Industriarbeiderforbund, LO og AOF har den fire dagers
markeringen blitt beskrevet som en feiring av Rjukansamfunnet og
arbeiderbevegelsen. Ideen om et industriarbeidermuseum plassert her ble
introdusert og fant oppslutning.
I første
del av Dahls fortelling var industriarbeideren og arbeiderkulturen de sentrale
historiske subjektene som skulle få sitt museum, men helt sånn ble det ikke. Formelt
skulle man ha tre bein å stå på. Tilleggene som kom med i vedtektene, var vannkraft
og elektrokjemisk industri. Så kunne man ikke la være å legge til det fjerde
beinet: Krigen.
Dahls
forklaring var at det var umulig å ”isolere arbeiderkulturen” i Rjukans
”omgivelser”.[3]
Hvis
man fokuserer på hvilke aktører som ble toneangivende for museumsstiftelsen –
representanter både fra Tinn kommune og fra Hydro – så er han nok inne på
hvorfor man måtte programfeste dette. I tillegg så var det nok slik at noe tematisk
bredde var påkrevd når man skulle hente driftstilskudd fra offentlige
myndigheter.[4]
Men
utgangspunktet var historien om arbeiderbevegelsens store kulturvirke eller
arbeiderklassens utvikling, veldig forenklet, fra fattigdom til samfunnsbærere.
En av sosialdemokratiets store fortellinger kanskje? Tilleggene med
industrihistorie og krafproduksjon var nok uansett hjertesaker for minst en
sentralt plassert aktør: Styreleder i museet og leder i LO, Tor Halvorsen.[5]
Denne
svært korte, i noen grad karikerte og veldig forenklede, framstillinga av
museets utgangspunkt og mål er ikke ment å være gjennomgripende i forhold til
hvem som gjorde hva til hvilket tidpunkt. Det prøves å gi en essens av hva Industriarbeidermuseet
skulle tilføre landets museumslandskap, og på de neste sidene skal NIAs
historie spores gjennom samlingenes utvikling.
Spørsmålene
her dreier seg rundt hvordan man praktiserte innsamlingsarbeidet. Hvordan bygde
man opp samlinger av gjenstander som kunne si noe om arbeiderkulturen. Og det
store spørsmålet: Lar det seg gjøre å vurdere om NIA har lyktes med å oppfylle
stifternes fyndord?
To
tiår med innsamling – et par store linjer
Museumssamlinger er konkrete kulturelle fenomen og
er konstruert. Man kan vel trygt si at innsamlingsarbeidet og forvaltningen av
samlingene er det mest grunnleggende eller den første funksjonen til museene.[6]
Innsamlingsarbeidet her begynte først på 1980-tallet, enten i 1982 eller i
1983, men de første museumsnummerne ble skrevet på gjenstander og registrert i
1984.
Enkelt skildret blir en gjenstand del av samlingen idet
den beskrives, først og fremst ved hjelp av tekst. Dette gjør at objektet blir
del av systemer som museets ansatte, først og fremst, skal bruke, og gjør at omgivelsene
rettelig kan forvente at tingene bevares for all framtid. Dette er på flere
måter en forvandling. Gjenstanden går fra private hender og inn i fellesskapets
eierskap. Gjenstanden trer ut av sine gamle omgivelser hvor dens funksjon og
posisjon nærmest er gitt og inn i en helt ny sammenheng. Generelt: Gjennom
registrering, bevaring og magasinering prøver museet å legge til rette for at objektet
en gang i framtida får nytte. Temaet her er hvilke verdier som knyttes til gjenstandene
i dette systemet, i det som vanligvis kalles katalogen, eller hvordan tingene i
samlingene beskrives.[7]
I september 2010 er det rett under 4200
museumsnummer i NIAs gjenstandssamlinger. Tinn Museums samlinger er ikke
inkludert i dette tallet. Objektene er gitt et tall i minst ett av to
forskjellige nummersystem, et eldre som er avsluttet mens det nyeste systemet
til stadighet vokser. Det skal anmerkes at disse nummerne, museumsnummerne, er
representasjoner. Mange slike nummer inneholder til dels svært mange
gjenstander, og det er derfor en god del flere ting i samlingene enn det nevnte
tall.
Som tabellen under viser, ble storparten av
innsamlingsarbeidet gjennomført fram til midten av 90-tallet. Samlingen nådde
nesten 3900 museumsnummer allerede i 1995. Det er dermed perioden fra 1983 til
1995 som skal analyseres.
Figur
1: Registrerte
museumsnummer per år, 1981 – 1999; til sammen 3948
Dernest er det slik at prosessen med å overføre ting
til samlingene er knyttet til noen konkrete forhold og personer. En mulig
forklaring på at samlingene for eksempel ikke vokste noe særlig etter 1995 kan
være knyttet til at Hydro Rjukan fabrikker i stor grad var avviklet.
Noen få personer og en industribedrift er de desidert
største giverne når man teller gjenstander. Det følger at disse vesentligste,
enkeltstående samlingene skal beskrives. I så måte kan de fem største giverne,
tolket innenfor bestemte rammer, være ansvarlige for noe over halvparten av
gjenstandene i museets samlinger. Videre inneholder disse fem store samlingene 2/3
av gjenstandene hvor man har registrert opplysninger om giveren.
Selv om veldig mange forskjellige personer i og
utenfor lokalsamfunnet har gitt gjenstander til museet, så er det ugjendrivelig
slik at tre kvinner, en industribedrift og en merkverdig kategori med navn
”Ukjent giver” i svært stor grad preger Industriarbeidermuseets samlinger.
Tabell
1: De fem store m.m. i femårsperioder 1980 -2010 og andel av NIAs samling p.t.
Givere
|
80-85
|
86-90
|
91-95
|
96 - 00
|
00 - 05
|
2006 - 10
|
SUM
|
Hydro
|
8
|
138
|
368
|
36
|
0
|
0
|
550
|
Eikanger
|
98
|
161
|
185
|
49
|
0
|
0
|
493
|
Coward
|
277
|
7
|
101
|
2
|
0
|
0
|
387
|
Rising
|
95
|
0
|
48
|
0
|
0
|
0
|
143
|
Ukjent
|
4
|
2
|
515
|
0
|
0
|
0
|
521
|
De fem store
|
2094
|
||||||
Med
"noe" registrert som giver
|
3194
|
||||||
Totalt
|
4196
|
Det er ikke funnet mange føringer innenfra museet i
forhold til hva man ønsket å fylle samlingene med. Jo, man har ved noen
korsveier vært i dialog med Hydro og enkelte kraftprodusenter, men dette er
unntakene som bekrefter hovedlinja: Det er giverne som først og fremst har
valgt ut hva som nå er Industriarbeidermuseets samlinger. Derfor er fokuset på
de fem store, og så vidt katalogen kan tolkes er dette også de fem største
giverne til samlingene. Innimellom kalles disse samlere, definitivt en god
beskrivelse på Margreta Eikanger, men ikke dekkende for AS Hydro.
Det skal presiseres at dette forholdet i stor grad
var knyttet til museets egen situasjon som organisasjon. Man balet med små
ressurser – mindre enn fem stillingshjemler – i en periode hvor hovedfokuset
var istandsetting og ominredning av Gamle Vemork Kraftverk. Det var en rimelig
stor prestasjon å gjennomføre alt det man skulle i løpet av 80-tallet. Midt i en
hektisk oppbyggingsfase evnet man faktisk å ta i mot gjenstander som kunne
brukes til historieformidling, og som samtidig var en begynnelsen på en helt ny
museumssamling.
Lokalt var entusiasmen stor, en entusiasme som
daværende direktør, Bjørn Edvardsen, målbar til det fulle. Holdningen utad til
lokalsamfunnet var at museet ønsket seg gjenstander, man takket prinsipielt nesten
aldri nei. I så måte lyktes man godt med å engasjere lokalsamfunnet. Innsamling
og registrering av et par tusen gjenstander i andre halvdel av 1980-tallet var
en stor prestasjon.
Hydrosamlingen
Det er nærmest gitt at en stor del av samlingen til
et industriarbeidermuseum, kanskje spesielt i Telemark, måtte ha tilknytning til
industrikonsernet Norsk Hydro. Ikke fordi konsernet fremdeles eier de største
industribedriftene i fylket, det er noen år siden, men fordi det i mange tiår var
den store industri- og fabrikkeieren. Hydro eide mye land, naturressurser, fabrikker,
transportårer og praktisk talt en hel by.
Dette var også tilfellet for Rjukan og Vestfjorddalen,
et sted som kan ansees som begynnelsen til det som i dag faktisk er flere
multinasjonale selskaper. Rollen til Hydro kan vanskelig overvurderes, og
forventningen til museet på Vemork har nok hele tida vært at mange ting som
dokumenterte bedriftens aktiviteter, skulle bevares nettop på
Industriarbeidermuseet. Så er også tilfelle, men hvordan gjenstander beskrives
og om de finner veien inn i en museal samling, er en helt annen sak. Men
situasjonen lå til rette for en slik innsats, og omgivelsene forventet det.
Først et lite sidespor. Lykkeligvis er det ikke bare
bevart gjenstander fra Hydro på Vemork. Minst to andre vesentlige offentlige samlinger
eksisterer ellers i Telemark, og mange flere ellers utenom fylket. Nå skal det
ikke spekuleres i hvor representative eller gode disse samlingene er, men de er
ennå i større eller mindre grad aktive. Dette siste er vesentlig rett og slett
fordi et levende engasjement for bevaring av slikt gjør at ting som en stund
har vært private eiendeler, når som helst kan gis offentlige museer og
samlinger.
Overføringen av en ting til en offentlig samling er
en nesten helt nødvendig transaksjon i museenes innsamlingsarbeide. Denne
overgangen har i så måte sine bestemte betingelser og sine særtrekk for Hydrosamlingens
del.
Brorparten av Hydrogjenstandene kom ikke inn i
perioden da museet startet opp og Hydro ennå hadde en vesentlig produksjon på
Rjukan. Størsteparten av gjenstandene kom faktisk inn da man begynte å ane
avvikling eller riving – for eksempel i tilfellet Syrekonsentrasjonsanlegget – av
avdelinger og produksjonslinjer.[8]
Innsamlingsarbeidet var i liten grad preget av at
det var bedriftens politikk å bevare ting ved Industriarbeidermuseet. Nei, det
var mye oftere slik at ansatte ved noen av arbeidsplassene på fabrikken – både
funksjonærer og arbeidere i den grad slike kategorier hadde noen betydning -
snarere bestemte hva som skulle gis. Motivasjonen for å bevare noe ved museet før
det skulle kastes eller en bygning skulle rives, virker derfor å ha vært sterk
i noen arbeidsmiljøer. Og motsatt: Ved enkelte kontorer, verksteder eller
produksjonlinjer var interessen for bevaring liten.
Tabell 2: Antall
gjenstander knyttet til brukersted
ved Hydro Rjukan
fabrikker
Avdeling
|
#
|
%
|
Generelt Hydro
|
144
|
26,8
|
Instrumentavdelingen
|
54
|
10,1
|
El-verkstedet
|
16
|
3,0
|
Laboratoriet
|
55
|
10,2
|
Hydrogenfabrikken
|
10
|
1,9
|
Syra
|
74
|
13,8
|
RjB's elavdeling
|
25
|
4,6
|
Verneavdelingen
|
18
|
3,4
|
Mekanisk verksted
|
71
|
13,2
|
Andre
|
36
|
6,7
|
Kraftverkene
|
34
|
6,3
|
Totalt
|
537
|
100
|
Hydrosamlingen er i så måte en samling som har
stedlig tilknytning til fabrikkområdet, dens opphav er knyttet til bruk rundt
omkring på et bredt spekter av arbeidsplasser – fra brevarkivet til støperiet –
men de aktive giverne var veldig mange forskjellige ansatte ved bedriften.
Denne artikkelen er ikke en industrihistorisk
beretning. Allikevel, en industrihistorisk samling med opphav på Hydro må
nødvendigvis, faktisk i stor grad, komme fra de arbeidsplassene som har
eksistert på innsiden av fabrikkgjerdet. Fabrikkområdene til Hydro i
Vestfjorddalen er omfattende og var under stadig utvikling etter oppstarten i 1911.
Få gjenstander fra det som hadde vært Rjukan Salpeterfabrikker
produksjonslinjer, som kanskje var tatt ut av bruk for flere tiår siden for
eksempel tønnefabrikken, var tilgjengelig for bevaring. På 90-tallet stirret mange
i hvitøyet at arbeidsplassen skulle bort og ønsket at elementer av den skulle
på museum. Bevaringsprosjektet handlet derfor i stor grad om bevaring av ting
som akkurat var tatt ut av bruk eller ting som snart skulle vekk.
I perioden fram til år 2000 kom det inn 550
gjenstander knyttet til Hydro som giver, og størsteparten kom inn først på 90-tallet
(se tabell 1). En opptelling av hvilke virksomheter på fabrikken som kom med
ting og hvor mange de kom med, er først og fremst et vitnesbyrd om hvilke
miljøer som var mest aktive, eller kanskje hvilke steder på Hydro som hadde
fungerende relasjoner til Industriarbeidermuseet. Det var en god blanding av
små og store kontorer, verksteder, fabrikker og lignende. Flesteparten av
gjenstandene er heldigvis katalogisert med såkalt brukssted.
Men en rekke små og store arbeidsplasser som ennå
eksisterte, leverte faktisk aldri gjenstander. Hvorfor det ble sånn, skal ikke
utdypes her, men de som på noen måter glimrer med sitt fravær er snekkerverkstedet,
jernlageret, portvakta, smia og flere steder for gjødselproduksjonen
(pakkeriet, sikteanlegget, forbreningsanlegget, tårnhusa, kjøleanlegget og
inndampningen).
Hvor personavhengig denne prosessen kunne være,
tydeliggjøres av at viktige ansatte ved museet hadde en fortid på den
arbeidsplassen (”bruksstedet”) som leverte flest gjenstander. En transaksjon
som naturlig nok sikkert ble motivert av at Syrekonsentrasjonsanlegget skulle
rives i 1993.
Blant de som leverte gjenstander skal man legge
merke til at Laboratoriet og Instrumentavdelingen til sammen leverte godt over
20 prosent av tingene i Hydrosamlingen; funksjonærer, laboranter og ingeniører
er antagelig i noen grad overrepresentert.
Når det gjelder hva slags ting som er del av Hydrosamlingens
550 museumsnummer, så er det noen grupper det er desidert flest av. Den
inneholder 130 forskjellige måleapparater og anslagsvis hundre forskjellig
håndverktøy. Forskjellige skilt og plansjer er også en stor gruppe på omtrent
70 gjenstander.
For å danne et mer spesifikt bilde, knyttet til noen
konkrete gjenstanders fortolkning, er det gjort et utvalg av ti gjenstander hentet
fra Syrekonsentrasjonanlegget.
Dette er ti større og mindre ting som kan
sammenfattes med ordene oppslag, beredskapsutstyr, verktøy og oppbevaring.
Samtlige ble i stor grad gitt til museet på grunn av produksjonens avvikling og
Syras snarlige riving og ble overført til museet i to-tre forskjellige runder. Verdiene de har med seg som museumsgjenstander
er nok først og fremst knyttet til de funksjonene de hadde på arbeidsplassen,
og de er små utvalg eller rester av noen arbeidsplasser som er ugjendrivelig
borte. Dette var funksjoner knyttet til
bemanningsrutinene (to skiftplaner og ett oppslag med arbeidsreglementet),
sikkerhet og beredskap i forhold til ulykker (øyebad, plansje med fargekodene
til rør og utstyr og signalhorn) samt produksjonsutstyr (søppelkassa, skapet,
formannens skrivebord og en hammer). Men disse tingene kan og gi opplysninger - flere har egen informasjonsverdi med tekst -
om forhold mellom personer og grupper (formann – arbeidere, funksjonærer –
arbeidere, forskjellige avdelinger) på arbeidsplassen. I noen grad kan tingene
også vitne om hvordan arbeidsdagen kunne være.
Med
stor dokumentasjonsiver – Margreta Eikangers samlinger
Margreta Eikanger ser ut til å ha flyttet til Rjukan
en gang på 50-tallet og ble boende livet ut ved ei adresse i Tinngate. De var først
minst tre stykker i husholdet. Hun og broren bodde sammen med faren, Nils, som
muligens hadde eget skomakerveksted, men også jobbet som fabrikkarbeider.
Margerata og broren Andreas – lokfører på Rjukanbanen – ser ikke ut til å ha
funnet seg varige partnere. Om Andreas og Margreta var medlemmer av både
fagbevegelsen eller parti er uklart, men faren Nils hadde sannsynligvis et
visst engasjement i avholdsforeninga, fagforeninga og Partiet.[9]
Industriarbeidermuseet var ikke det første museet
som fikk stor glede av Margretas dokumentasjons- og bevaringsiver. Hun er også
en vesentlig bidragsyter til Tinn Museums samlinger og leverte sannsynligvis de
første tingene til det museet allerede i 1979. Da museet på Vemork kom i gang,
fortsatte hun å gi gjenstander til bygdetunet på Øverland, så man kan anta at
bevaringsiveren ikke var eksklusivt knyttet til NIA, men var snarere pragmatisk
og knytta til de verdiene hun så i gjenstandene. Det samlede bildet blir
uansett at NIA sitter med en forholdsvis større samling assosiert med Margreta
Eikanger. Tinn Museum har litt over 50 museumsnummer knyttet til hennes familie.
Museets ansatte som kom i befatning med Margreta, ble
imponert over hvor skikkelig hun ville ha tingene som skulle overleveres. Et
særtrekk var at det var et tydelig system på det hun leverte fra seg – alle
ting og dokumenter ble sirlig skildret på egne lapper med opplysninger om
gjenstander og personer – men de var også pakket godt ned uten at hun hadde
mistet oversikten over hva det som var på vei inn i museets samlinger. På tross
av høy alder, hun var over 90 år da hun overførte de siste tingene på
90-tallet, skrev hun ned sirlige beskrivelser med nøyaktige dateringer (år).
Margreta hadde som mange andre på Rjukan, naturlig
nok, tilgang på ting med tilknytning til Hydro. Det var også vanlig at
gjenstander fra fabrikken kom inn i museets samlinger etter å ha vært på
private hender. Siden broren var lokomotivfører på Rjukanbanen, er det ikke
spesielt overraskende at flere gjenstander hadde tilknytning til denne,
deriblant museets eneste uniform fra jernbanen.
Med unntak av gjenstander fra mennenes deltagelse i
arbeidslivet – hele 57 museumsnummer har tilknytning til sko - vitner Margreta
Eikangers utvalg først og fremst om helt hverdagslige gjenstander som seg i
mellom varierte svært mye. De store gruppene er møbler, klær, turutstyr,
verktøy, husgeråd, toalettsaker og pynt. Veldig mye forskjellig har kommet med.
Men gjenstander fra siste del av Margretas samtid
var disse tingene ikke. Flesteparten har hun datert som produsert eller i bruk
til første del av 1900-tallet. Blant gjenstandene som er knyttet til etterkrigstida,
er det bare et fåtall som er knyttet til tida etter 1950. Høy alder gav status
i Eikangers øyne.
Igjen, for å tolke noen få gjenstanders beskrivelser
og for å danne et mer spesifikt bilde av disse, er registreringene av de
tretten første gjenstandene fra Margreta Eikangers samlinger vurdert.
Spørsmålet er hvilke type verdier som kan knyttes
til disse gjenstandene, og hvorfor har de sannsynligvis, utifra en lesning av
objektenes registering, blitt tolket som museale?
Begrunnelsene for hvorfor de er kommet inn i
samlingen kan besvares på fem forskjellige måter. Fire gjenstander
representerer gamle utdaterte funksjoner, mens fem av gjenstandene per i dag ennå kan sies å ha praktisk bruksverdi.
Av disse fem bruksgjenstandene, samtlige er husgeråd eller klær, er to tydelig
utslitte, to har en forholdsvis høy alder mens den siste er i anvendbar stand. De
resteremde fire: To gjenstander vitner om gjenbruk eller en kreativ tilpasning,
ett plagg har tydelig nok ekstra stor affeksjonsverdi og er sikkert estetisk
vakker, mens en kjele kan beskrives som å ha en eksotisk form. Disse to siste
er knyttet til estetikk, de andre tolkes i en mer praktisk retning.
Disse tretten tingene representerer i stor grad
Eikangers egne verdivurderinger og de har ganske sikkert vært i bruk hjemme
gjennom mange år. De vitner derfor om nøysomhet, reperasjoner, spesielle
tilpasninger så som gjenbruk av tingene, men også lokale kjøp og forbruk og til
slutt mere spesielt: Hjemlig produksjon. Med noen få unntak er dette
gjenstander som i Margretas øyne er gamle nok til å komme på museum. For henne
var høy alder definitivt en vesentlig verdi.
Margreta Eikanger og hennes familie har overlatt mye
til museene i Tinn, både av gjenstander og arkiv. Hennes biografi som samler og
person bør bli gjenstand for et større arbeid en gang i framtida.
Mengder
av varer? Unni Cowards samling
Unni Coward var datter av kjøpmann James Coward,
velkjent jernvarehandler og kjøpmann på Rjukan gjennom flere tiår. Sosialt og
kulturelt sett er det nok riktig å framheve kontrastene mellom Margreta og
Unni, men de hadde sannsynligvis minst to ting felles. De forble enslige livet
ut og de gav mange ting til museet.
Coward regnes gjerne som ei kjøpmannsslekt, og
ganske mange av tingene i Unnis samling har direkte tilknytning til familiens
forretning, men dette er et poeng som kanskje ikke sier så mye. Det store
flertallet av ting i en moderne gjenstandssamling har på et eller annet punkt
vært utstilt for salg i en butikk. De aller fleste gjenstander har rett og
slett vært varer.
Det er ikke lett å lese sosial status eller
tilhørighet ut av en masse ting med uklar verdi i sin samtid. Kjøpekraft eller
tilgjengelig pengemengde kan vel bare antydningvis vises igjennom gjenbruk av
ting.
Når en stor giver ikke hadde samme gjennomgående kontakt
i tid med museet og ikke selv knyttet nitidige beskrivelser til gjenstandene,
er det vanskeligere å forklare hva tingene er eller hvorfor de ble del av
museets samlinger.
Øvelsen man må gjennomgå blir forholdsvis lik den som
gjaldt det lille utvalget av Margretas ting. Det er derfor fruktbart å gjøre en
liten sammenligning.
Av atten utvalgte gjenstander gitt av Unni til
Industriarbeidermuseet i 1985 kan hele tolv forklares som museale av den grunn
at tingene også er gamle varemerker som i stor grad ikke lenger finnes i
butikkenes sortiment (snus- og tobakksvarer, skismøring, fotballknotter med
mer). Resten er bruksgjenstander med forholdsvis like forklaringer som Margretas
ting.
En tydelig konklusjon, og dette er vel allerede
antydet, er at forbruksvaner (rusmiddelbruk for eksempel) eller tilgang på
varer har stor innflytelse på hva en giver kan overføre til museet.
Hjørdis
Risings samling – hverdagen men også det helt unike
Også den tredje største giveren til
Industriarbeidermuseets samlinger er kvinne. Hjørdis Rising gav i minst to
forskjellige omganger godt over hundreogfemti gjenstander. Det er i stor grad
de hverdagslige tingene i hjemmet som tallmessig er dominerende, mye husgeråd,
pyntegjenstander men også møbler.
Men når det gjelder et par objekter beskriver
katalogen gjenstander som virkelig blir særegne, og med helt spesiell lokal
tilknytning. Morens portrett, muligens lærerinne Hildis Rising, er innrammet i
et stykke metall som visstnok kom fra en bombe som i november 1943 ble sluppet
over Rjukan. Litt lenger ut i samlingen
kommer vi over en kjele produsert på Hydro som fikk tilnavnet tyskerkjele. Den
er knyttet til krigens knapphet, men er også på imponerende vis et spennende
tilleggsprodukt fra Hydro.
Disse to tingenes mange
og varierte verdier er bare i begrenset grad knyttet til sine egne verdier som
bilderamme og kokekjele. De får heller ikke veldig mye større verdi hvis vi
vurderer deres estetiske kvaliteter. De gis først og fremst stor betydning
fordi giveren tydeligvis har ivaretatt og videreført et par fengende
fortellinger om disse to gjenstandene. Det er nok sannsynlig at flere i
Hjørdis’ krets var klar over disse. Dernest har hun fått noen ved museet til å
knytte fortellingene til den aktuelle kjelens samt bilderammens registrering.
Som objekter i Hjørdis Risings samling står de fram som spesielt verdifulle
rett og slett fordi museets tolkning av disse to gjenstandene er ekstraordinær.
De har mye mer ved seg, enn det som er tilfellet for resten av tingene.
De
ukjente
Beskrivelsen av giveren som ukjent ble gjort i løpet
av, først og fremst, 1992. Registreringene ved NIA ble, som figur 1 tydelig nok
viser, i stor grad gjennomført i konsentrerte perioder og ikke gjennnomført med
jevn hastighet. Et tydelig unntak er knyttet til registreringene i Margreta
Eikangers samling. Man kan gjette seg til at dette hadde å gjøre med hennes
store engasjement.
Det er derfor rimelig å anta at ”ukjent giver”
syntes å være en grei snarvei å ta i en periode hvor man raskt gjennomførte
godt over tusen registreringer. På flere nivåer er dette utilfredstillende, men
på den annen side så kan denne ”samlingen” kanskje være representativ for tverrsnittet
i Industriarbeidermuseets samlinger?
For alle de andre samlingene som ikke er
behandlet her.
I så måte ser man at noen gjenstander sannsynligvis har
vært i bruk på Hydro eller har hatt tilknytning til arbeiderbevegelsens organer
(noen foreninger og Folkets Hus), men hvem som har levert tingene, er som sagt
ikke kjent. Noen typer ting går igjen i denne samlingen. Det er mye verktøy,
måleinstrumenter og forholdsvis mange skilt i dette materialet. I tillegg en god
del pokaler, pins eller premier (inngraverte fat med mer).
Med noen få hederlig unntak gjør manglende
beskrivelsene av disse objektene i katalogen – datering og stedstilknytning mangler
i veldig stor grad – at de rett og slett får svært begrenset verdi.
Noen
konklusjoner: Hva slags svar gir samlingen?
Industriarbeidermuseets gjenstandssamlinger nærmer
seg slutten av tjueåra og det er på høy tid å telle opp og beskrive dens
utvikling, sammensetning og verdi så langt. Kanskje spesielt fordi museet ble etablert
på et tidspunkt hvor avindustrialisering tydelig nok truet. Etter den tid har
samfunnet i mindre grad blitt preget av industrien og er nok mindre preget av
tydelige ideer om kollektiver som industriarbeiderkulturen. Det skal i alle
fall være stilt som et retorisk spørsmål: Renner tida ut for Norsk
Industriarbeidermuseum?
Museets samlinger er i stor grad knyttet til
Rjukansamfunnets utvikling etter 1905. Mange av de typiske men også helt
spesielle gjenstandene industriarbeideren omga seg med, kjøpte, brukte, men
også produserte har funnet vei inn i museets samlinger. Det viktige spørsmålet
er hvor mange ting som tydelig har mange referanser til arbeiderkulturen. Mange
av registreringene i katalogen gir nok for få beskrivelser i så måte. Men en
god del registreringer, spesielt i Hydrosamlingen og Margreta Eikangers
samling, har referanser til systemer, både innenfor og utenfor fabrikken og innenfor
Eikanger-familiens liv, som gjør at vi kan tolke forhold på arbeidsplassene og
arbeiderklassens forhold hjemme og på fritida gjennom gjenstandene.
Samlingene er et svar på programerklæringene knyttet
til museets etablering på begynnelsen av 1980-tallet, og samlingene verdi lar
seg nok vurdere. Men faktum er nok også at tre av fem samlinger vurdert her, ikke
er tilfredstillende registrert.
Praksisen i innsamlingsarbeidet bar i ganske stor
grad preg av forholdsvis store skippertak, spesielt i forhold til
registreringene. Det har resultert i samlinger som nødvendigvis var avhengig av
et spesielt stort engasjement fra givernes side for å få stor verdi.
Skal større deler av samlingen i framtida få stor
nytte, bør innsamlingsarbeidet i mye større grad bli prioritert og preget av systematisk
kontinuitet.
Helge Dahls forventning om en nærmest sømløs
overgang mellom arbeiderkulturen, arbeiderbevegelsen og Industriarbeidermuseet
er på mange måter treffende, men oversettelsen av de ideene til
museumssamlinger er svært komplisert. Når arbeiderbevegelsen på mange måter
ikke lenger har en type oppslutning eller form som gjør at den minner om en
folkebevegelse, blir ikke utfordringene mindre for innsamlingsarbeidet i
framtida.
[1]
Helge Dahl, Rjukan bind III fra 1980 til 2000 (Tinn kommune, 2000), side
91
[2]
Se for øvrig Helge Dahl, Frihet Likhet Brorskap. Tinn og Rjukan
Arbeiderparti 75 år (Rjukan: Tinn og Rjukan Arbeiderparti, 1986).
[3] Dahl (2000), side 92.
[4] Selve hovedpoenget var at arbeidsfolks kultur var
underdokumentert og lite synlig i museumslandskapet, se artikler av henholdsvis
Gunnar Gregersen (styremedlem i museet) og Bjørn Edvardsen (direktør 1983 - 1998)
i Tidsskrift for Arbeiderbevegelsens historie i 1981 og 1986. Edvardsens artikkel
kan sees som en manøver innenfor museenes kulturpolitiske terreng. Se Gregersen,
G. ”Arbeiderkultur - finnes den?” TFAH
1981:2, s. 127 – 135; og Edvardsen, B. ”Industriarbeidermuseet på Rjukan”; TFAH 1986:1, s. 91 – 97
[5]
Thor Halvorsen, ”Industriarbeideren – for ung til å bli satt på museum?” Seminar
på Rjukan 13. -14- februar 1981:Industriarbeidermuseum i en større sammenheng,
s. 49
[6]
Anne Eriksen, Museum. En kulturhistorie (Oslo: Pax Forlag A/S, 2009), side 115.
[7]
Museets registre har gått veien fra å bare være nedtegnelser på papir (på
NKKM-skjemaer og i såkalte aksesjonsprotokoller), via en hverdag med papir og en
elektronisk database (to forskjellige egenproduserte systemer, det siste basert
på programvaren Access) til situasjonen i dag hvor hele registreringen i
prinsippet gjøres i en database (Primus (Oracle)). Alle tre systemene er bevart
inntakt og har vært i bruk i denne studien.
[8]
Mange av opplysningene om hvordan det konkrete innsamlingsarbeidet blei
gjennomført, inklusive den løpende kontakten med giveren og den faktiske
hentingen av tingene, er kommet fram i samtaler med Torolf B. Mathisen, i jobb
ved NIA i perioden 1987 til 2004, og Arild Mathisen som begynte ved museet i
1990.
[9]
Opplysningene er noe usikre men stammer fra Torolf Mathisen som tok imot
gjenstander til museet fra Eikanger-familien på 80- og 90-tallet, fra brev
adressert til Andreas og Margreta og medlemsbøkene til Nils i arbeiderforeninga
og arbeidernes avholdsforening. Disse dokumentene er er del av NIA/A-1094/ Margreta
Eikangers arkiv
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar